تزریق پی آر پی دکتر مریم هاشمی 3

آشنایی با تزریق پی آر پی

در این روش با استفاده از اجزای خون بیمار به  ترمیم  بافت های آسیب دیده در صورت، گردن، سر و سینه و سایر بخش های بدن پرداخته می‌شود. غلظت پلاکت خون بیمار را به 3 تا 5 برابر افزایش داده و این پلاکت حاوی عوامل موثری برای رشد بافت‌های بدن است. این روش از دهه 1990 میلادی در جراحی زیبایی ، ارتوپدی و رشته‌های مختلف پزشکی استفاده می شود.

عملکرد تزریق پی آر پی چگونه است؟

پلاکت های تزریق شده به بدن بیمار حاوی موادی هستند که به رشد و تکثیر سلول های پوستی و بافتی منجر می‌شود. این پلاکت در بدن باعث افزایش الاستین، کلاژن، رگ های جدید، ماده بین سلولی می شود. کاربرد پلاکت در بدن جلوگیری از خونریزی رگ ها است و با ترشح پروتئین مخصوص ترمیم بافت، بخش های آسیب دیده بدن را بازسازی می‌کند.

تزریق پی آر پی دکتر مریم هاشمی

کاربردهای تزریق پی آر پی

در تمامی نواحی صورت برای زیباسازی و جوان سازی میتوان از تزریق پی آر پی استفاده کرد. در نواحی که به تازگی تزریق دیگری مانند فیلر یا بوتاکس انجام شده باشد، نمیتوان از این تزریق استفاده کرد. برای رفع تیرگی دور چشم، اسکارهای ناشی از عمل یا حادثه، خطوط دور چشم و لب ها از این روش استفاده می گردد. یک روز پس از تزریق شما شاهد تغییرات زیاد و چشمگیری هستید. این روش عوارض خاصی ندارد و بعد از تزریق به مراقبت و استراحت نیاز نیست. از روش های جراحی به صرفه تر است.

رفع تیرگی دور چشم با تزریق پی آر پی

برای رفع گودی، پف و چین و چروک صورت ، با توجه به عمق و حجم عارضه و میزان تیرگی در یک جلسه 1.5 میلی لیتر تزریق صورت می گیرد. اثرات بهبودی خیلی سریع نمایان شده و درمانی بدون عوارض و موثر است.

رفع چروک دست با تزریق پی آر پی

با افزایش سن و در اثر کار با شوینده ها، رژیم غذایی نامناسب، سیگار کشیدن، در معرض آفتاب بودن دست ها دچار چروک می‌شوند، جهت رفع این نوع چروک منطقه مورد نظر را بی حس کرده و تزریق انجام می‌شود. حتی در مواردی مانند آسیب تاندون یا آرتریت برای درمان بیمار از این روش تزریق استفاده می‌شود و بیمار بلافاصله می تواند فعالیت روزانه خود را آغاز کند.

رفع آکنه و سوختگی با تزریق پی آر پی

از کاربردهای این تزریق میتوان به رفع آکنه، رفع جای سوختگی، از بین بردن اثر بخیه جراحی اشاره کرد. در تحقیقات ثابت شده که در این روش تزریق پی آر پی از خشک شدن پوست جلوگیری شده، التهاب پوست را تنظیم کرده و با ترمیم کلاژن باعث درمان می گردد.

تزریق پی آر پی و تزریق چربی

اگر همزمان دو روش تزریق چربی (برداشتن چربی نواحی شکم و پهلو و تزریق به محل دلخواه بیمار مثل صورت) و پی آر پی را انجام دهید، سلول های چربی با پروتئین های پلاکت تزریقی ترکیب شده و موجب تحریک رگ‌سازی و دوام بیشتر سلول های چربی و پیوند بهتر می شود. نتایج درمان چند برابر بهتر جواب داده و زیبایی ماندگارتری را به ارمغان می‌آورد.

رفع ریزش مو با تزریق پی آر پی

یک کاربرد تزریق پی آر پی حل مشکل ریزش مو است. در بیماری آلوپسی اندروژنتیک (AGA)کم شدن موی سر دارای یک الگوی مشخص است. این نوع  بیماری ارثی است و با تزریق قابل درمان است. بعد از تزریق به پوست سر فولیکول های مو تغییر قابل توجهی پیدا کرده و رویش مو تقویت شده و از ریزش جلوگیری می شود. در سراسر جهان برای درمان این نوع بیماری از این روش استفاده می شود زیرا سایر روش های درمان ریزش مو نسبتا کند هستند و نتیجه رضایت بخشی ندارند.

رفع حل مشکل طاسی سر با تزریق پی آر پی

مطالعات نشان داده برای درمان طاسی و رویش مجدد مو در سر این افراد این روش تزریق موثر است. در این روش نیاز به کوتاه کردن مو فرد نیست و جای زخم خاصی باقی نمی‌گذارد و خونریزی ندارد.

تزریق پی آر پی دکتر مریم هاشمی 2

روش کار و مراحل تزریق پی آر پی

ابتدا متخصص به مقدار لازم از شما خون می‌گیرد. برای تزریق به پوست سر مقدار خون لازم  ۲۰ میلی‌لیتر است. خون را درون سانتریفیوژ قرار می‌‌دهند. چرخش داخل دستگاه باعث جداسازی اجزای خون می‌شود. حدود ۱۵ دقیق جداسازی پلاسما زمان می‌برد.

تزریق پی آر پی و فواید آن

• به علت اینکه خون از خود شخص به بدن فرد تزریق می‌شود عوارض کمی گزارش شده است.
  • ماندگاری زیاد
  • هزینه کم نسبت به سایر روش های مشابه
  • حساسیت پوستی و عفونت ندارد.
  • پروسه تزریق ساده و استریل است.
  • روش بدون درد و قابل تحمل
  • نیاز به بستری ندارد.
  • روش غیر تهاجمی با عوارض کم و ناچیز است.

چه افرادی کاندید این روش هستند؟

• درمان انواع بیماران مبتلا به بیماری های اسکلتی-عضلانی
  • تمام افراد در هر سنی بدون محدودیت خاصی در گروه خونی
  • تمام افرادی که تعداد پلاکت خوبی داشته باشند.
  • افرادی که دخانیات مصرف نمی کنند.
  • افرادی که در سلامت کامل بسر می‌برند.
  • افرادی که داروهای ضد التهابی مصرف نمی‌کنند.

تمام متقاضیان قبل از پذیرش در همه موارد چک می‌شوند.

افرادی که نمی‌توانند از این روش جوان سازی استفاده کنند شامل:

مبتلایان به نقص ایمنی، سرطان پوست، دیابت درمان نشده، سندرم نقص عملکرد پلاکتی و…. هستند.

آمادگی قبل از تزریق پی آر پی

• مصرف مایعات زیاد
  • انجام آزمایشات قبل عمل
  • از مصرف داروهای رقیق کننده خون خودداری کنید.
  • درمان عفونتهای بدن مثل سرماخوردگی، تب

مراقبت های پس از تزریق

تا 8 ساعت محل تزریق را دستکاری نکنید.
از مصرف داروهای ضد التهاب تا 2 هفته بعد خودداری کنید.
از گذاشتن یخ بر روی محل تزریق خودداری کنید.
در صورت درد فقط استامینوفن بخورید.
در تزریق به سر و برای مو تا 3 ساعت نباید سر خیس شود و تا سه روز نباید از سونا استفاده کرد.
از گرما و تمرین شدید تا 2 روز خودداری کنید.
تا سه روز دخانیات مصرف نشود.

عوارض رایج

درد یکی از عوارضی است که در ناحیه تزریق پی آر پی به وجود می‌آید. اما ظرف  چند روز رفع می‌شود. خونریزی  کبودی و قرمزی محل تزریق از جمله عوارض تزریق است. احتمال آسیب رگ‌های خونی وجود دارد و باعث لخته شدن خون شده و روش درمانی مشابه هر لخته طبیعی در بدن دارد.

عوارض کمیاب

باید تمام مراحل کار به صورت استریل انجام شود وگرنه در محل تزریق صورت یا مو عفونت ایجاد می‌شود.آلرژی، آسیب به اعصاب، آسیب به بافت ها، کبودی عمیق عوارض نادر این روش درمانی است. جلوگیری از این عوارض به تبحر و تخصص پزشک وابسته است.

تعداد جلسات درمان پی آر پی

بعد از ویزیت پزشک و معاینه عارضه  بر اساس شرایط و میزان آسیب‌ تعداد جلسات پی آر پی تعیین می‌شود. معمولا 2 تا 3 بار تزریق با فاصله زمانی ۶ هفته نیاز است. برخی موارد که آسیب شدید است یا نتیجه بهتری مدنظر است تا پنج بار تزریق ممکن است نیاز باشد. نتیجه تزریق 3 تا 4 ماه طول می کشد تا بروز نماید و قابل دید باشد. ماندگاری این روش یک سال است. برای حفظ درمان باید سالانه دو بار تزریق را تکرار نمایید.

اسکرول به بالا